Pornim radioul...
TEHNICI ÎNVĂȚARE » Sfaturi invatat
 
In recent courses, I have noticed two troubling practices of physics students.

The first is the student response to homework problems. I hear the following kind of statements all too often: “Oh, you are stuck on homework problem number 13? I found a solution on YouTube. That helped a lot. Just Google it, you can find all the solutions.”

The second problem is partially my fault. When I give an in-class assessment, I leave the solution out on the front desk so that students can check their answers when they are finished. Instead of studying this and figuring out their mistakes, students will usually just take a quick picture of the solutions using their phone. Of course they ask if it’s OK to take a snapshot first, and I let them. However, the problem is that they think of the solution as something to collect rather than something to learn from.

Here is the most important lesson for physics students (and really all students). The learning process is difficult. If learning was easy they would call it pie (as easy as pie—although I don’t really understand that line). If a student is doing homework or studying and there is no struggle, there is no learning. Without confusion, the student either already understood it or never tried. This comes back to my favorite line...

Îți mai recomandăm:

App #1: SelfControlTo avoid distractions, SelfControl allows you to block certain websites for a set amount of time. This enables you to concentrate fully on your studies and avoid checking social networks or email. Citește mai mult

* * *

Jordan B. Peterson, psychology professor at the University of Toronto answers:I think (1) you can't do it and (2) you shouldn't try. No one can actually study that much. Învață acum cum să înveți!


O memorie slabă nu este doar apanajul vârstei şi îţi poate afecta munca, dar şi viaţa personală. Dacă în şcoală ne foloseam de tot felul de trucuri pentru a învăţa lecţiile, ca adulţi trebuie să descoperim alte mecanisme care ne pot ajuta să "învăţăm" mai bine lucrurile de care avem nevoie.

1. Vizualizează. Ai nevoie să înveţi o listă de termeni noi şi de nume? Cel mai bine le vei reţine dacă vei asocia cuvintele cu o imagine.

2. Exersează-ţi mintea cu jocuri. Jocurile care stimulează creierul, cum sunt sudoku sau rebusurile, pot fi foarte folositoare. Studiile nu au reuşit să afle exact cum jocurile pot influenţa memoria, dar totuşi funcţionează.


Îți mai recomandăm:

Asocierea - Crearea unor asocieri intre ceva ce vrei sa-ti amintesti si o imagine care are legatura cu acel ceva te poate ajuta sa nu mai uiti, mai ales atunci cand ai mai multe lucruri de tinut minte. Citește mai mult

* * *

Nothing beats a curious mind. How curious are you? Don’t take things on face value. Go deeper into how things work. Question most things. Be genuinely interested in new subjects. Învață acum cum să înveți!


Metoda cu povestea o stim de cand suntem mici.  Ideea este sa creezi o poveste care-ti va aminti toate cuvintele din lista.

Spre exemplu avem urmatoarele cuvinte: Sarpe, Camion, Baterie, Roz, Palarie. Povestea o sa sune cam asa: Intr-un sarpe era un camion fara baterie, roz, cu palarie. 

Povestea trebuie sa fie neobisnuita (camion in sarpe, nu invers, caci invers ar fi mai normal).
Trebuie sa vizualizezi povestea (cine nu-si poate imagina un camion roz cu palarie?).
Trebuie sa implice simturi (auzi "sasaitul" sarpelui din poveste?).

Îți mai recomandăm:

Memoria poate fi de mai multe feluri: vizuală, auditivă, auditivă digitală și kinestezică. Aceasta corespunde unui anumit tip de a învăța, la care ar trebui să ne adaptăm. Citește mai mult

* * *

Follow the Greek method of progressive training: Meet Milo of Croton - The Great Ancient Greek Olympian. He was the greatest and strongest wrestler of Greece. Învață acum cum să înveți!


Citește mai departe