Pornim radioul...
SMART FACTS » Cool hunting
 

Drumul spre ceea ce suntem 

Publicat în Hanul Unei Alte Ancute

Vorbeam ieri cu mama la telefon si o rugam sa-si stoarca neuronii si sa identifice momentul si circumstantele precise in care am invatat sa citesc.

Primul eveniment corelat cu treaba asta pe care l-a putut rememora a fost cum a chemat-o odata educatoarea mea in cancelarie, intrigata de faptul ca gasise intr-una din zile o fraza scrisa pe tabla, iar ceilalti copii indicasera ca Ancuta fusese autoarea ei.

„De unde stie, doamna, sa scrie si sa citeasca? Ati invatat-o dumneavoastra acasa?” Mama nu a putut decat sa ridice din umeri, poate si mai intrigata decat educatoarea. Aveam doar cinci ani, nici nu se punea problema sa-i treaca cuiva prin cap sa ma invete sa citesc si sa scriu. Hmm, isi aduse ea aminte mai tarziu, parca o rugasem candva sa-mi spuna semnificatia unei litere mai bizare intalnite cine stie pe unde – poate un „Y”, poate un „Q”, poate un „K” – insa nu acordase prea mare importanta acestui fapt. Nimeni nu-mi pusese vreodata buchiile in fata, nici macar sub o forma extrem de subtila sau, dimpotriva, atragatoare pentru ochii unui copil de cinci ani.

Asadar, de unde si cum invatasem sa citesc va ramane misterul primordial al existentei mele, pe care poate o sa-ncerc sa-l dezleg vreodata cu ajutorul unor sedinte de hipnoza – desi, daca stau sa ma gandesc, nu stiu la ce mi-ar mai folosi.


Îți mai recomandăm:

Şcoala? Nu pot să spun că mi-a plăcut. Eu am fost foarte încântat când am terminat şcoala! Îmi place să citesc, dar ce cred eu de cuviinţă, să gândesc cum cred eu, nu cum îmi spun alţii că trebuie să gândesc. Citește mai mult

* * *

Fă legătura tot timpul între cunoștințele învățate anterior și cele pe care le înveți în prezent. Folosește aceste legături pentru a face comparații, analize, sinteze. Învață acum cum să înveți!


Un lucru esenţial în învăţare este motivaţia internă şi externă. Mai mult, un program, un plan, o ambianţă plăcută, o atmosferă, o muzică bună pot ajuta foarte mult în procesul de învăţare.

Asociază imagini cuvintelor. Memorează cuvintele-imagini. Repetă-le în minte.

Învaţă prin a face legături cu ceea ce ştiai deja. Ataşează noile informaţii la cele pe care le cunoşteai deja.

Reformularea informaţiilor (de exemplu, traducerea în cazul limbilor străine) este foarte importantă.


Îți mai recomandăm:

Omul memorează 10% din ceea ce citește, 20% din ceea ce aude, 30% din ceea ce vede, 50% din ceea ce vede și aude în același timp, 80% din ceea ce spune și 90% din ceea ce spune și face în același timp. Citește mai mult

* * *

Rezumatul, fișa de lectură, recenzia, referatul, au la bază un plan de idei.  Iată de ce este bine să îți organizezi în acest mod ce ai de învățat! Pentru că aceste scrieri sintetice permit organizarea și concentrarea cunoștințelor acumulate. Învață acum cum să înveți!


În cadrul unui studiu, voluntarii au primit o minge din cauciuc şi au fost rugaţi să o strângă în pumn cât pot de tare, înainte de a încerca să memoreze o listă cu 72 de cuvinte.

Cei care au strâns mingea mai întâi în mâna dreaptă şi apoi în mâna stângă au fost aceia care şi-au amintit cele mai multe cuvinte.

Pe locul al doilea s-au clasat voluntarii care au folosit mâna dreaptă în ambele etape, iar cei care nu au strâns mingea deloc au obţinut un scor mai bun decât persoanele care au folosit în prima etapă mâna stângă.

Îți mai recomandăm:

Strângerea pumnului drept, în mod repetat, stimulează memoria şi poate să îi ajute pe oameni să reţină mai uşor anumite informaţii, afirmă cercetătorii americani. Citește mai mult

* * *

Se apropie un examen și nu știi cum să faci față cantității mari de informație pe care trebuie s-o memorezi?Citește cursurile cu voce tare, vei fi surprins cât de multe îți vei reaminti! Oferă-ți o mică recompensă, există multe modalități de a integra un sistem de recompensare în obiceiurile tale de studiu. Învață acum cum să înveți!


Citește mai departe