Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania
(ANOSR)

ANOSR isi propune realizarea urmatoarelor obiective: a) reprezentarea tuturor studentilor din Romania, indiferent de sex, nationalitate, religie, orientare sexuala, preferinta politica sau conditie economica, in raport cu actorii centrali din mediul educational romanesc, prin mijloace specifice: actiuni cu caracter social-sindical, educational si proiecte de tineret; (b) promovarea si apararea demnitatii si intereselor studentilor din Romania, dezvoltarea autonomiei si autodeterminarii universitare, participarea la elaborarea si imbunatatirea programei de invatamant si a legislatiei Invatamantului Superior din Romania, prin reprezentanti competenti, actionarea in apararea libertatilor democratice si drepturilor omului.

Credit foto Facebook ANOSR

BOARD

CONTACT

Calea Plevnei nr. 61, camera 12-13, codul postal 010223, Bucuresti, email

ANOSR » ANOSR
 

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Organizația Studenților din Universitatea de Vest din Timșoara (OSUT), în calitate de membră ANOSR, își exprimă public indignarea față de prevederile Ordinului de Urgență nr. 49/2014 ce modifică Legea Educației Naționale emis de Guvernul Ponta în urmă cu trei zile, prevederi ce măcelăresc orice șansă a studenților de a beneficia de un sistem de învățământ superior de calitate.

Analizând prevederile legate de învățământul superior din OUG, ANOSR și OSUT constată că:

1. Universitățile devin moșii unde rectorii și membrii senatului universitar pot rămâne în funcție pe viață
Dacă până acum o persoană putea fi în funcția de rector maxim 8 ani, noul OUG modifică această limitare la maxim două mandate succesive complete. Cu alte cuvinte, rectorii vor putea să își dea demisia cu câteva zile înaintea finalizării celui de-al doilea mandat, după care vor putea candida din nou sau, dacă vor o vacanță de 4 ani, vor putea folosi modelul Putin pentru a reveni în funcția de rector (situații care s-au întâmplat deja în trecut). Mai mult decât atât, cadrele didactice vor putea să își rezerve pe viață scaunele de senatori universitari, transformându-se în adevărați moșieri care controlează și monopolizează puterea din universitate.

2. Incompatibilitatea rector-parlamentar rămâne istorie, dând undă verde politicului în universități
Chiar dacă primul pas spre eliminarea incompatibilității între funcția de rector și membru al Parlamentului a fost făcut prin intermediul OUG 92/2012 care a abrogat articolul care prevedea că persoanele care ocupă o funcție de conducere sau de demnitate publică nu pot exercita concomitent și funcția de rector, Guvernul Ponta face acum mișcarea decisivă de eliminare a incompatibilităților. Astfel, având în vedere că textul Constituției prevede că funcția de parlamentar e incompatibilă cu funcția publică de autoritate, OUG-ul nu mai lasă loc niciunei interpretări care să sugereze incompatibilitatea între funcția de rector și parlamentar, specificând că funcțiile de conducere din universitate nu sunt funcții publice de autoritate. Prin urmare, politicul se întoarce glorios în universități, aducând cu el lupte politice care vor prima interesului de dezvoltare reală a universităților.

3. Vom avea doctoranzi care fac cercetare „de acasă”
Prevederile OUG-ului dau încă o lovitură calității și credibilității studiilor doctorale, reintroducând doctoratul la forma „cu frecvență redusă”. În contextul numeroaselor scandaluri din ultimii ani legate de modul de organizare a studiilor doctorale, Guvernul plusează și dă acum posibilitatea obținerii titlului de doctor și celor care vor face cercetare „de acasă”, fără să fie îndrumați real și constant de conducători de doctorat. Vom asista așadar la un „boom” al numărului de doctori, doctori care în realitate nu au cercetat nimic pe toată perioada studiilor.

4. Universitățile particulare se vor transforma în afaceri profitabile pentru persoane fizice și vor funcționa după reglementări care nu țin cont de lege
OUG-ul dă posibilitatea oricărei persoane fizice de a înființa o universitate particulară. Legea prevede că „în caz de desființare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul instituțiilor de învățământ superior particulare și confesionale particulare revine fondatorilor“, ceea ce înseamnă că orice persoană fizică poate înființa o universitate particulară, după care o poate desființa însușindu-și patrimoniul dobândit din taxele studenților pentru care nu a plătit impozit sau TVA, deoarece universitățile sunt instituții non-profit. Afacerea devine și mai profitabilă în contextul în care OUG-ul prevede că universitățile particulare stabilesc singure structura, atribuțiile, durata mandatelor sau alte considerente legate de statutul acestora, fără să mai fie obligate să respecte prevederile legii în acest sens. Practic, acest lucru va duce la o scădere dramatică a calității sistemului de învățământ particular, creând adevărate fabrici de diplome care pot funcționa după propriile reguli.

5. Universitățile vor putea înmatricula cu 10% mai mult studenți decât le permit resursele pe care le au la dispoziție
În contextul în care Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior stabilește periodic capacitatea de școlarizare pentru programele de studii ale universităților în urma unor vizite de evaluare, urmărind indicatori ca numărul de cadre didactice sau existența unei baze materiale adecvate studiului, Guvernul dă posibilitatea universităților să înmatriculeze cu 10% mai mulți studenți față de câți ar putea școlariza la un nivel calitativ raportat la resursele pe care le au. Mai mult, va da posibilitatea Ministerului să redistribuie preferențial bani și locuri pentru universități, în funcție de afinități sau prietenii.

6. Cadrele didactice care ajung la vârsta pensionării vor putea candida în continuare pentru funcții de conducere sau vor putea conduce doctorate
Cadrele didactice titulare care depășesc vârsta pensionării și pentru care senatul decide păstrarea calității de titular, vor beneficia de toate drepturile calității de cadru didactic titular, incluzând aici dreptul de a candida pentru funcții de conducere sau dreptul de conduce doctorate. Astfel, vom avea persoane care se vor înscăuna la conducerea universității până la adânci bătrâneți, fără să accepte ideea renunțării la putere pentru generații mai tinere.

ANOSR a cerut azi o întâlnire oficială cu reprezentanții Ministerului Educației Naționale pentru a prezenta poziția studenților față de modificările aduse de OUG. Dată fiind iresponsabilitatea de care a dat dovadă, afrontul adus calității și relevanței sistemului de învățământ superior românesc, precum și tratarea fără respect și cu ignoranță a studenților, ANOSR și OSUT cer public DEMISIA Ministrului delegat pentru Învățământ Superior Mihnea Costoiu, ca principal responsabil pentru situația actuală a educației superioare din România!

De asemenea, Organizația Studenților din Universtatea de Vest din Timișoara (OSUT) nu cere numai demisia Ministrului Mihnea Costoiu, ci a tuturor semnatarilor acestei OUG, printre care se numără: Prim-Ministrul Victor Viorel Ponta, Ministrul Educației Naționale Remus Pricopie, vicepremierul Nicolae-Liviu Dragnea și secretarii de stat Emil Florin Albotă, Teodor Codrin Scutaru și Gheorghe Gherghina.

„Deși Guvernul, împreună cu Ministrul Educației si cel al Învățământului Superior promovează dialogul social, menționând inclusiv în comunicatele de presă consultările cu studenții, acestea NU se întâmplă pe tema modificărilor legislative, ci pe propuneri concrete ale studenților care nu sunt luate niciodată în considerare. A uitat să ne consulte la fiecare Ordonanță de Urgență publicată în ultimii doi ani și ne-am convins că Ministrul nu are nicio urmă de respect pentru studenți. Mai mult, prevederile acestui OUG certifică faptul că învățământul superior românesc nu are niciun viitor dacă nu vor exista schimbări urgente în fruntea celor responsabili de soarta educației din România. Este ultima oară când acceptăm bătaia de joc a Ministrului la adresa studenților și a învățământului superior și, în urma consultării organizațiilor studențești din teritoriu, cerem Guvernului demiterea urgentă din funcție a Ministrului Mihnea Costoiu și luarea de măsuri pentru eliminarea abuzurilor permise de OUG. În contextul actual, singura soluție pe care Guvernul ne-o dă de a beneficia de un sistem de educație de calitate, performant, fără abuzuri și în care studenții sunt parteneri reali ai procesului educațional este emigrarea. Ne poate însoți și domnul Costoiu, poate așa are timp să își finalizeze alături de noi și studiile de doctorat” – Mihai Dragoș, Președinte ANOSR

„Încă odată acest guvern își bate joc de sistemul educațional românesc, de interesele elevilor și ale studenților. Doar că noi nu acceptăm să mai fim luați de proști și nu acceptăm abuzurile pe care le fac ei. De aceea, cerem demisia TUTUROR semnatarilor acestei Ordonanțe de Urgență și a ministrului Mihnea Costoiu. Nouă ne pasă de viitorul României, iar un progesul acestei țări poate fi asigurat doar printr-un sistem educațional responsabil, de înaltă calitate, în niciun caz printr-un sistem educațional construit special pentru interesele unor baroni locali și ale unor partide politice. Ne dorim un sistem educațional depolitizat, unde principalul principiu de funcționare să fie meritocrația și nu puterea financiară.”- a declarat Vlad Cherecheș, președinte OSUT.


Îți mai recomandăm:

Universitatea Bucureşti cere MEN rediscutarea modificărilor la Legea educaţiei, criticând prevederile legate, între altele, de durata mandatului de rector şi de formula de reorganizare a învăţământului postliceal, dar şi pe cea care "creează premisele eliminării incompatibilităţilor". Citește mai mult

* * *

This video explores some very crucial reasons for everyone having an understanding of physics. Elon Musk, Brian Cox and Richard Feynman explain. The movie clip is from 'Margin Call' (2011). Învață acum cum să înveți!


Alexandra Balahur-Dobrescu nu exclude posibilitatea de a reveni in tara, insa "depinde de oportunitatile pe care le va avea la sfarsitul contractului de cercetator post-doctoral, peste 2 ani".

Cristina Ghenoiu s-a gandit sa revina in Romania, insa oportunitatile de cercetare in domeniul ei "nu sunt la fel de atragatoare", adica nu se ofera sumele necesare pentru cercetare aprofundata (minimum 250.000 de dolari pentru un laborator cu sase persoane).

Theodor Brasoveanu sustine ca incearca sa revina in tara de cate ori are ocazia si sa se implice in proiecte de dezvoltare durabila, el fiind unul dintre cei care sustin proiectul de interzicere a exploatarii de la Rosia Montana.

Îți mai recomandăm:

In 2011, Liga Studentilor Romani in Strainatate a premiat-o pe Alexandra Balahur-Dobrescu (28 de ani) cu titlul de cel mai bun student roman in strainatate, in prezent ea fiind cercetator post-doctoral la Joint Research Centre (JRC) al Comisiei Europene. Citește mai mult

* * *

Rezumatul, fișa de lectură, recenzia, referatul, au la bază un plan de idei.  Iată de ce este bine să îți organizezi în acest mod ce ai de învățat! Pentru că aceste scrieri sintetice permit organizarea și concentrarea cunoștințelor acumulate. Învață acum cum să înveți!


Noaptea ONG-urilor Studențești


Publicat în Noaptea Ong-urilor Stu...

Toamna aduce diverse oportunităţi de învățare, odată cu începerea noului an universitar. Pe 8 octombrie, va avea loc prima ediţie a evenimentului Noaptea ONG-urilor studenţeşti.

Iniţiativa vine din partea comunităţii de membri ai organizaţiilor ce activează în mod voluntar, pentru a crea oportunităţi de dezvoltare. Acestea sunt adresate în special tinerilor şi au ca scop completarea sistemului educaţional. Organizaţiile care îşi deschid porţile pentru evenimentul Noaptea ONG-urilor studenţeşti sunt: AEGEE, AIESEC, ASAFF, ASCIG, ASEAM, ASER, ASPSE, BEST, BOS, EESTEC, Club ECOTUR, PRIME, SiSC, VIP, USASE şi sunt susţinute de Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea Politehnică, Universitatea Bucureşti şi Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative.


În cadrul evenimentului, tinerii interesaţi au ocazia de a vizita sediile asociaţiilor implicate, pentru a afla care sunt proiectele pe care le desfăşoară, dar şi cum pot participa sau se pot implica în dezvoltarea acestora. În acest mod, iniţiativa anunţă oportunitatea deschisa studenţilor de a deveni membri, începând cu această toamnă. Prin intermediul turului, vizitatorii pot afla întreaga serie de beneficii pe care experienţa de voluntar o aduce în portofoliul personal şi pot interacţiona cu membrii actuali, oamenii ce fac lucrurile să se întâmple.


Experienţa de voluntariat în cadrul uneia dintre asociaţiile participante se adresează studenţilor interesaţi atât de dezvoltare pe plan personal, cât şi profesional. Prin implicarea lor, aceştia reuşesc să-şi îmbunătăţească diverse abilităţi, precum eficienta în comunicare, lucrul în echipă, orientare către soluţii, managementul crizei, dar şi vorbitul în public. Completarea sistemului educaţional vine prin partea practică, indusă de aplicarea cunoştinţelor acumulate la facultate în proiecte reale, adresate în general tinerilor. Aşadar, pe lângă oportunitatea de dezvoltare proprie, voluntarii au ocazia de a-şi implementa ideile, dar şi de a avea un impact asupra societăţii. Acest tip de activitate este din ce în ce mai apreciat, nu doar de studenţi, ci şi de instituţiile academice şi de angajatori.


Programul evenimentului va începe la orele 20:30, iar agenda va fi prezentată în mod particular de fiecare organizaţie în parte.


Turul se va continua cu o petrecere, ce va avea loc în Tonka Soul Cafe, începand cu orele 23:00 şi presupune a fi o întâlnire informală cu întreaga comunitate de voluntari, într-un spaţiu deschis networking-ului şi distracţiei. 


A fi voluntar nu presupune doar muncă, ci şi prieteni şi amintiri memorabile.





Îți mai recomandăm:

Cu ocazia inceperii unui nou an universitar si pentru a sarbatori Anul European al Voluntariatului - 2011, Centrul de Tineret al Bibliotecii Metropolitane Bucuresti organizeaza in data de 14 octombrie 2011, intre orele 12. Citește mai mult

* * *

Mulţi studenţi folosesc markere colorate pentru a evidenţia anumite porţiuni din text, dar studiul condus de prof. Dunlovsky - publicat în Psychological Science in the Public Interest - a dus la concluzia că evidenţierea unor fraze cu markerul fluorescent poate îngreuna învăţarea. Învață acum cum să înveți!