Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania
(ANOSR)

ANOSR isi propune realizarea urmatoarelor obiective: a) reprezentarea tuturor studentilor din Romania, indiferent de sex, nationalitate, religie, orientare sexuala, preferinta politica sau conditie economica, in raport cu actorii centrali din mediul educational romanesc, prin mijloace specifice: actiuni cu caracter social-sindical, educational si proiecte de tineret; (b) promovarea si apararea demnitatii si intereselor studentilor din Romania, dezvoltarea autonomiei si autodeterminarii universitare, participarea la elaborarea si imbunatatirea programei de invatamant si a legislatiei Invatamantului Superior din Romania, prin reprezentanti competenti, actionarea in apararea libertatilor democratice si drepturilor omului.

Credit foto Facebook ANOSR

BOARD

CONTACT

Calea Plevnei nr. 61, camera 12-13, codul postal 010223, Bucuresti, email

ANOSR » ANOSR
 
Proiectul "Gala Profesorului Bologna" și-a propus contribuie la aprecierea și promovarea cadrelor didactice care reușesc să facă mai mult decât prezentarea unor informații și la îmbunătățirea sistemului educațional din România prin exemplul propriu.

Aceasta a fost premisa de la care a plecat Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, atunci când i-a provocat pe studenţi să îşi premieze an-de-an "cei mai tari" profesori. Adevărata provocare, însă, a fost de partea sistemului de învăţământ românesc, adeseori încremenit într-o paradigmă învechită.

Îți mai recomandăm:

Peste 100 de profesori universitari din întreaga ţară au fost premiaţi sâmbătă de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) în cadrul "Galei Profesorului Bologna", eveniment aflat la cea de-a VII-a ediţie, a anunţat vineri preşedintele ANOSR, Mihai Dragoş. Citește mai mult

* * *

Cu două săptămâni înainte de primul examen îmi dau seama că ar fi fost „bini di tăt” dacă aș fi mers la toate cursurile și seminariile și, mai bine, dacă aș fi învățat de la începutul semestrului. Învață acum cum să înveți!


Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Organizația Studenților din Universitatea de Vest din Timșoara (OSUT), în calitate de membră ANOSR, își exprimă public indignarea față de prevederile Ordinului de Urgență nr. 49/2014 ce modifică Legea Educației Naționale emis de Guvernul Ponta în urmă cu trei zile, prevederi ce măcelăresc orice șansă a studenților de a beneficia de un sistem de învățământ superior de calitate.

Analizând prevederile legate de învățământul superior din OUG, ANOSR și OSUT constată că:

1. Universitățile devin moșii unde rectorii și membrii senatului universitar pot rămâne în funcție pe viață
Dacă până acum o persoană putea fi în funcția de rector maxim 8 ani, noul OUG modifică această limitare la maxim două mandate succesive complete. Cu alte cuvinte, rectorii vor putea să își dea demisia cu câteva zile înaintea finalizării celui de-al doilea mandat, după care vor putea candida din nou sau, dacă vor o vacanță de 4 ani, vor putea folosi modelul Putin pentru a reveni în funcția de rector (situații care s-au întâmplat deja în trecut). Mai mult decât atât, cadrele didactice vor putea să își rezerve pe viață scaunele de senatori universitari, transformându-se în adevărați moșieri care controlează și monopolizează puterea din universitate.

2. Incompatibilitatea rector-parlamentar rămâne istorie, dând undă verde politicului în universități
Chiar dacă primul pas spre eliminarea incompatibilității între funcția de rector și membru al Parlamentului a fost făcut prin intermediul OUG 92/2012 care a abrogat articolul care prevedea că persoanele care ocupă o funcție de conducere sau de demnitate publică nu pot exercita concomitent și funcția de rector, Guvernul Ponta face acum mișcarea decisivă de eliminare a incompatibilităților. Astfel, având în vedere că textul Constituției prevede că funcția de parlamentar e incompatibilă cu funcția publică de autoritate, OUG-ul nu mai lasă loc niciunei interpretări care să sugereze incompatibilitatea între funcția de rector și parlamentar, specificând că funcțiile de conducere din universitate nu sunt funcții publice de autoritate. Prin urmare, politicul se întoarce glorios în universități, aducând cu el lupte politice care vor prima interesului de dezvoltare reală a universităților.

3. Vom avea doctoranzi care fac cercetare „de acasă”
Prevederile OUG-ului dau încă o lovitură calității și credibilității studiilor doctorale, reintroducând doctoratul la forma „cu frecvență redusă”. În contextul numeroaselor scandaluri din ultimii ani legate de modul de organizare a studiilor doctorale, Guvernul plusează și dă acum posibilitatea obținerii titlului de doctor și celor care vor face cercetare „de acasă”, fără să fie îndrumați real și constant de conducători de doctorat. Vom asista așadar la un „boom” al numărului de doctori, doctori care în realitate nu au cercetat nimic pe toată perioada studiilor.

4. Universitățile particulare se vor transforma în afaceri profitabile pentru persoane fizice și vor funcționa după reglementări care nu țin cont de lege
OUG-ul dă posibilitatea oricărei persoane fizice de a înființa o universitate particulară. Legea prevede că „în caz de desființare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul instituțiilor de învățământ superior particulare și confesionale particulare revine fondatorilor“, ceea ce înseamnă că orice persoană fizică poate înființa o universitate particulară, după care o poate desființa însușindu-și patrimoniul dobândit din taxele studenților pentru care nu a plătit impozit sau TVA, deoarece universitățile sunt instituții non-profit. Afacerea devine și mai profitabilă în contextul în care OUG-ul prevede că universitățile particulare stabilesc singure structura, atribuțiile, durata mandatelor sau alte considerente legate de statutul acestora, fără să mai fie obligate să respecte prevederile legii în acest sens. Practic, acest lucru va duce la o scădere dramatică a calității sistemului de învățământ particular, creând adevărate fabrici de diplome care pot funcționa după propriile reguli.

5. Universitățile vor putea înmatricula cu 10% mai mult studenți decât le permit resursele pe care le au la dispoziție
În contextul în care Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior stabilește periodic capacitatea de școlarizare pentru programele de studii ale universităților în urma unor vizite de evaluare, urmărind indicatori ca numărul de cadre didactice sau existența unei baze materiale adecvate studiului, Guvernul dă posibilitatea universităților să înmatriculeze cu 10% mai mulți studenți față de câți ar putea școlariza la un nivel calitativ raportat la resursele pe care le au. Mai mult, va da posibilitatea Ministerului să redistribuie preferențial bani și locuri pentru universități, în funcție de afinități sau prietenii.

6. Cadrele didactice care ajung la vârsta pensionării vor putea candida în continuare pentru funcții de conducere sau vor putea conduce doctorate
Cadrele didactice titulare care depășesc vârsta pensionării și pentru care senatul decide păstrarea calității de titular, vor beneficia de toate drepturile calității de cadru didactic titular, incluzând aici dreptul de a candida pentru funcții de conducere sau dreptul de conduce doctorate. Astfel, vom avea persoane care se vor înscăuna la conducerea universității până la adânci bătrâneți, fără să accepte ideea renunțării la putere pentru generații mai tinere.

ANOSR a cerut azi o întâlnire oficială cu reprezentanții Ministerului Educației Naționale pentru a prezenta poziția studenților față de modificările aduse de OUG. Dată fiind iresponsabilitatea de care a dat dovadă, afrontul adus calității și relevanței sistemului de învățământ superior românesc, precum și tratarea fără respect și cu ignoranță a studenților, ANOSR și OSUT cer public DEMISIA Ministrului delegat pentru Învățământ Superior Mihnea Costoiu, ca principal responsabil pentru situația actuală a educației superioare din România!

De asemenea, Organizația Studenților din Universtatea de Vest din Timișoara (OSUT) nu cere numai demisia Ministrului Mihnea Costoiu, ci a tuturor semnatarilor acestei OUG, printre care se numără: Prim-Ministrul Victor Viorel Ponta, Ministrul Educației Naționale Remus Pricopie, vicepremierul Nicolae-Liviu Dragnea și secretarii de stat Emil Florin Albotă, Teodor Codrin Scutaru și Gheorghe Gherghina.

„Deși Guvernul, împreună cu Ministrul Educației si cel al Învățământului Superior promovează dialogul social, menționând inclusiv în comunicatele de presă consultările cu studenții, acestea NU se întâmplă pe tema modificărilor legislative, ci pe propuneri concrete ale studenților care nu sunt luate niciodată în considerare. A uitat să ne consulte la fiecare Ordonanță de Urgență publicată în ultimii doi ani și ne-am convins că Ministrul nu are nicio urmă de respect pentru studenți. Mai mult, prevederile acestui OUG certifică faptul că învățământul superior românesc nu are niciun viitor dacă nu vor exista schimbări urgente în fruntea celor responsabili de soarta educației din România. Este ultima oară când acceptăm bătaia de joc a Ministrului la adresa studenților și a învățământului superior și, în urma consultării organizațiilor studențești din teritoriu, cerem Guvernului demiterea urgentă din funcție a Ministrului Mihnea Costoiu și luarea de măsuri pentru eliminarea abuzurilor permise de OUG. În contextul actual, singura soluție pe care Guvernul ne-o dă de a beneficia de un sistem de educație de calitate, performant, fără abuzuri și în care studenții sunt parteneri reali ai procesului educațional este emigrarea. Ne poate însoți și domnul Costoiu, poate așa are timp să își finalizeze alături de noi și studiile de doctorat” – Mihai Dragoș, Președinte ANOSR

„Încă odată acest guvern își bate joc de sistemul educațional românesc, de interesele elevilor și ale studenților. Doar că noi nu acceptăm să mai fim luați de proști și nu acceptăm abuzurile pe care le fac ei. De aceea, cerem demisia TUTUROR semnatarilor acestei Ordonanțe de Urgență și a ministrului Mihnea Costoiu. Nouă ne pasă de viitorul României, iar un progesul acestei țări poate fi asigurat doar printr-un sistem educațional responsabil, de înaltă calitate, în niciun caz printr-un sistem educațional construit special pentru interesele unor baroni locali și ale unor partide politice. Ne dorim un sistem educațional depolitizat, unde principalul principiu de funcționare să fie meritocrația și nu puterea financiară.”- a declarat Vlad Cherecheș, președinte OSUT.


Îți mai recomandăm:

Universitatea Bucureşti cere MEN rediscutarea modificărilor la Legea educaţiei, criticând prevederile legate, între altele, de durata mandatului de rector şi de formula de reorganizare a învăţământului postliceal, dar şi pe cea care "creează premisele eliminării incompatibilităţilor". Citește mai mult

* * *

Iată câteva sfaturi de cum te descurci mai bine în sesiune. Fă un lucru pe rând. Dacă ai decis să înveţi pt un examen, 2-3 ore concentrează-te doar pe acel examen. Învață acum cum să înveți!


VIP România este o organizație formată exclusiv din studenți, care le oferă acestora cadrul necesar pentru ca ei să se dezvolte pe diverse domenii, alături de oameni cu care împărtășesc aceeași pasiune, și să învețe prin organizarea de proiecte și prin contactul direct cu specialiști.

De peste 15 ani de implicare în domeniul educației, VIP a organizat o serie de proiecte pentru studenți interesați de diverse domenii, oferindu-le șansa de a testa varianta activității și studiului extrașcolar. O educație puternică se bazează pe armonia dintre teoretic și practic, iar VIP asigură contextul favorabil învățării practice, dar completează, în același timp, și cunoștințele teoretice.

Am stat de vorbă cu echipa VIP, de la care am aflat ce implică activitatea de voluntariat și, practic, cât de frumoasă e viața de voluntar.

”Ne provocăm constant, ne descoperim pe noi prin intermediul oamenilor cu care ne înconjurăm,
visăm mare și ne punem inițiativele în practică”

Să începem cu prezentările. Cine alcătuiește echipa VIP România?

VIP România are în componența ei peste 100 de membri activi reprezentați de studenți de la universitățile din București, respectiv Cluj. Aceștia își dezvoltă pasiunile în cadrul celor patru comunități nișate: Business Club – pentru pasionații de antreprenoriat, Econosofia – pentru tinerii interesați de devoltarea mediului economic românesc, International Affairs – comunitatea tinerilor pasionați de diversitate culturală și relații internaționale și Leadership Development – locul studenților pasionați de leadership, care cred în impactul unor organizații axate pe învățare. Pe lângă studenții care sunt în prezent activi în organizație, avem peste 600 de alumni, oameni care au activat în VIP și s-au retras, foarte mulți dintre ei continuând să fie aproape de noi.

Ce înseamnă VIP România pentru voi?

VIP este pentru noi cel mai bun cadru de dezvoltare personală și profesională. Este locul care ne dă încrederea că generațiile tinere au un rol foarte mare în schimbarea în bine a societății. Ne provocăm constant, ne descoperim pe noi prin intermediul oamenilor cu care ne înconjurăm, visăm mare și ne punem inițiativele în practică. Aici am crescut în comunitățile și departamentele organizației, am învățat atât lucruri pe partea de hardskills cât și pe cea de softskills, ne-am făcut prieteni și am organizat proiecte demne de organizație.

Care este scopul principal al asociației?

Noi credem cu tărie în schimbare și in impactul pe care orice inițiativă, cât de mică, îl poate avea. Și cum oamenii sunt principalul motoraș al schimbării, vrem să dezvoltăm acei tineri excepționali care au potențialul de a face lucrurile să se întâmple, oamenii care să pună pasiune în ceea ce fac și să aibă un impact în viața celor din jurul lor. Prin tot ce facem, prin toate proiectele si inițiativele noastre, vrem să transformăm potențialul în exceptional, împreună.

”După un an de VIP ajungi să înțelegi într-adevăr cum funcționează o echipă, cum te poți adapta la stiluri diferite de lucru și cum poți aduce plus valoare proiectului în care te implici, oricare ar fi el”

Care este proiectul care vă este cel mai de suflet, dintre toate pe care le-ați întreprins?
Și care a avut cel mai răsunător succes?

VIP România înseamnă 15 ani de proiecte pentru studenți. Fiecare din cele patru comunități dezvoltă proiecte specifice, astfel că ne mândrim cu proiecte de tradiție precum Investment School, Studentul Anului, Impact Marketing School, Good to Go, Personal Development School, dar și cu proiecte mai tinere, dar cu impact: Risk Management, The Diplomatic Agenda, Global Research Summer School, Onlined, Obiectiv sau Visual Playground. Pentru că fiecare dintre ele implică munca și dedicarea membrilor nostri, toate ne sunt în egală măsură de dragi. De la an la an, ne bucurăm să vedem că reușim să oferim oportunități de dezvoltare cât mai diverse studenților și că proiectele noastre au success, generând, la rândul lor, comunități de oameni pasionați.

Care a fost cel mai mare obstacol pe care l-ați întâmpinat ca echipă și ca proiect și cum l-ați depășit?

Spuneam și mai devreme cum VIP-ul vine cu foarte multe provocări care ne scot din zona noastră de confort și ne ajută să devenim o versiune mai bună a noastră cu fiecare zi. Lucrul în echipă este la baza activității noastre, astfel că mai mereu întâmpinăm situații noi, din care să învățăm. Tocmai de aceea nu le-am numi obstacole, ci oportunități de a crește, de a afla lucruri noi despre noi și despre ceilalți, de a construi. După un an de VIP ajungi să înțelegi într-adevăr cum funcționează o echipă, cum te poți adapta la stiluri diferite de lucru și cum poți aduce plus valoare proiectului în care te implici, oricare ar fi el.

Cât timp alocați zilnic asociației VIP România? Este acesta un full-time job?
Cum ați descrie o ”zi de lucru”?

Pe principiul cât dai, atât primești, fiecare dintre noi este liber să aloce cât timp crede că este necesar. Desigur, există perioade aglomerate, cum este cea a organizării proiectelor și a desfășurării propriu-zise a acestora, în care se întâmplă să trecem de zi și să lucrăm chiar și noaptea. Pentru fiecare, ziua de lucru este diferită, tocmai în ideea că în VIP există autonomie. Lucrăm de unde putem și ne terminăm task-urile așa cum consideră fiecare că este util. Important e să ne bucurăm de experiență și să ne personalizăm cât mai mult procesul de învățare în interiorul organizației, în funcție de ceea ce ni se potrivește.

Din ce medii profesionale provin membrii echipei VIP România?

Din punctul acesta de vedere, dacă ar fi să folosim un cuvânt prin care să descriem VIP-ul, acesta ar fi diversitate. Organizația însumează cele patru comunități, care an de an atrag tineri pasionați de cele patru arii de interes: antreprenoriat, economie, relații internaționale și leadership. În principiu, membrii noștri studiază la facultățile de profil, motiv pentru care ne propunem să fim cât mai prezenți în toate universitățile mari din București și din Cluj. Chiar dacă provin din medii profesionale foarte diverse, interacțiunile din cadrul organizației îi ajută să se dezvolte într-un mod accelerat, fiind conectați la o varietate de domenii.

Care sunt oportunitățile profesionale pe care le oferiți tinerilor care își doresc o carieră în zona ONG-urilor?

Structura organizatională a VIP-ului le permite membrilor noștri să își asume, de la an la an, cât mai multe responsabilități, în funcție de interesul lor. Astfel, după un an în care fac parte dintr-o echipă de proiect și acumulează experiență, studenții noștri pot deveni project manageri sau coordonatori ai unei comunități sau ai unui departament din cadrul organizației. De asemenea, noi punem foarte mult accentul pe inițiativele interne, astfel că orice idee este încurajată. Pe lângă planul de dezvoltare intern, membrii noștri au acces la numeroase oportunități externe, oferite de alumnii și partenerii noștri.

Cum arată candidatul ideal la un job/internship/voluntariat în cadrul VIP România?

Cel mai important pentru noi este să vedem potențialul și dorința de dezvoltare a studenților care își doresc să devină membri ai organizației. Pentru că voluntariatul implică de fapt o motivație intrinsecă foarte puternică, urmărim să atragem tineri care ne împărtășesc valorile și vor să aducă o schimbare.

Ne puteți oferi povestea de succes a unui internship/voluntariat pe care l-a făcut cineva în cadrul organizației?

Un om de VIP cu care ne mândrim este Alexandra Chiru, cea care anul trecut a dus organizația și pe alte meleaguri, fiind fondatorul Voluntari pentru Idei și Proiecte Cluj. După 4 ani plini petrecuți în cadrul VIP, Alexandra a găsit un nou mod de a se provoca pe sine, dorind foarte mult să crească și mai mult impactul organizației. Acum, la un an de la extindere, VIP Cluj are o echipă proprie care își propune să dezvolte proiecte noi și relevante și pentru studenții din Cluj.

Care sunt cele mai importante sfaturi pe care le-ați oferi celor ce urmează să lucreze alături voi în cadrul Asociației?

Sfatul pe care fiecare dintre noi l-a primit atunci când a intrat în organizație și care se perpetuează de-a lungul anilor este – ia tot ce poți din VIP. Pentru că domeniile sunt diverse, resursele sunt foarte multe și depinde numai de noi cât decidem să luăm.

Cum credeți că puteți dezvolta proiectul VIP România?
Ce planuri de viitor aveți?

Pentru început, în anul anterior am înființat prima filială VIP, la Cluj. Planul nostru este să continuăm să dezvoltăm studenții cu potențial din București și Cluj și poate pe viitor să ne extindem și mai mult.


Îți mai recomandăm:

Dăm startul celei de-a treia ediții gratuite Visual Playground, sponzorizată de Grolsch, care se va desfășura între 12-25 mai. Proiectul va fi structurat pe două săpămâni de training-uri și workshop-uri - pe teme din design, ilustrație sau lettering. Citește mai mult

* * *

Fă legătura tot timpul între cunoștințele învățate anterior și cele pe care le înveți în prezent. Folosește aceste legături pentru a face comparații, analize, sinteze. Învață acum cum să înveți!


Citește mai departe