MADALINA UCEANU prezintă OMUL IN CAUTAREA SENSULUI VIETII

Psihanaliza, psihologie, psihologie practica

TRANSCRIERE BOOKMARK

Si in cele mai dificile conditii de viata, decizia despre cum sa traiasca si mai ales cum sa moara un om, pentru ce sa moara, apartine fiecaruia dintre noi.

Cautarea sensului vietii probabil ca este una dintre preocuparile care sunt prezente in mintea multora dintre noi. Parca ca nu intamplator mi-a cazut in mana cartea lui Viktor Frankl, "Omul in cautarea sensului vietii".

Povestea lui este povestea unui medic psihiatru care a supravietuit lagarelor de concentrare. Desi poate parea o poveste mai degraba trista, partea cea mai importanta a cartii este de fapt mesajul pe care il transmite pe mai departe. Atata vreme cat omul isi gaseste sensul in viata poate suporta aproape orice.

Mesajul in sine mi se pare unul foarte optimist, profund si real. Din perspectiva unui psihiatru, viata intr-un lagar de concentrare aduce omul la niste concluzii pe care le-ar putea lua cu sine pe mai departe si din care am putea invata si noi.

Transcriere prezentare BookMark Madalina Uceanu.

PREZENTATOR Toți prezentatorii »

Madalina Uceanu

Madalina este implicata in activitati de consultanta in Resurse Umane, Executive Coaching, Consiliere in Cariera, Recrutare si Business Development, iar din martie 2010 este Senior HR Advisor in cadrul Career Advisor, companie care ofera servicii de management al carierei. Sursa: Bsm-Mba.ro

BOOKMARK Toate carțile »

Omul in cautarea sensului vietii

Carte vanduta in peste 2 milioane de exemplare si intrata in categoria "celor mai influente zece carti ale Americii". Cartea lui Frankl contine istorisirea vietii unui om care, dintr-un numar, a redevenit o persoana. Autorul a trait experienta a trei ani de teroare in lagarele naziste de la Auschwitz si Dachau. Sursa: MeteorPress.ro

AUTOR Toți autorii »

Viktor E. Frankl

Viktor Emil Frankl a fost un psihiatru vienez, parintele logoterapiei, doctor in neurologie si filozofie; Frankl este fondatorul celei de "a treia scoli vieneze de psihoterapie - Logoterapia" (dupa psihanaliza lui Sigmund Freud si psihologia individuala a lui Alfred Adler). Dupa instalarea nazismului in Germania, in timpul celui de Al doilea razboi mondial, in 1942, Frankl este deportat in lagarele mortii impreuna cu mama, tatal si una din cele doua surori ale sale. Sursa: Wikipedia.org

RECENZII

Codrut Nicolau, Corporate Director, UniCredit Tiriac Bank

Dr. Frankl, fost profesor de neurologie si psihiatrie la Universitatea din Viena, este fondatorul logoterapiei (sau analizei existentiale), considerate de unii ca "cea de-a treia scoala vieneza de psihoterapie". Scrisa in 1945 cu intentia de a fi publicata anonim, "Omul in cautarea sensului vietii" este structurata in editia prezenta in trei parti intr-o incercare de coerenta si validare, prima parte devenind manfestul trait al logoterapiei. In prima sectiune este descrisa experienta teribila a autorului incarcerat in Auschwitz si in alte trei lagare de concentrare naziste. Tatal, mama, fratele si sotia sa au murit in lagare, insa marturisirea necenzurata a acestui episod este una aproape detasata, sensibila dar nu patetica, facuta aproape din perspectiva unui observator extern care analizeaza cu empatie rasturnarile psihologice ale detinutului supus la existenta cea mai rudimentara cu putinta. Scriitura este nepretentioasa, importanta fiind povestea care duce la concluzia ascunsa in citatul lui Nietzsche: "Cel care are un de ce pentru care sa traiasca poate sa suporte orice". Ultimele doua sectiuni ale cartii explica tezele fundamentale ale logoterapiei. Notele traducatorului (Silvian Guranda) sunt extrem de clare si de utile pentru intelegerea analizei existentiale in comparatie cu psihanaliza (Freud) si psihologia individuala (Adler). Logoterapia se concentreaza asupra sensului existentei umane si asupra cautarii sensului de catre om, in timp ce psihoterapeutul sprijina pacientul in identificarea (si afirmarea) oricarei potentialitati latente de sens. Frankl afirma ca sensul vietii poate fi identificat prin trei canale posibile: viata activa (creand valori sau savarsind fapte), contempland frumosul (bucurandu-te de arta, natura sau iubind si daruind iubire) si transcederea suferintei (sensul poate fi tocmai de a indura cu demnitate suferinta care este impusa si care nu poate fi inlaturata). Analiza existentiala si-a gasit aprecierea mai ales in contextul in care societatea moderna a inceput sa sufere de boala "vidului existential", manifestata prin problemele majore in identificarea sensului vietii ("oamenii au indeajuns ca sa traiasca, dar nu si pentru ce sa traiasca"). Singurul lucru care imi pare neconvingator in carte: in ce fel se valideaza cea de-a treia cale de descoperire a sensului vietii (prin suferinta) prin biografia experientei traumatizante din lagar? Explicatia din logoterapie tine de definirea unui sens al vietii prin "transcenderea de sine" - o cale de a iti privi propria experienta intr-un mod detasat, innobiland-o cu un scop / sens mai larg, ce nu tine de tine, ci e pentru altii. Fara a minimiza eroismul celor sacrificati in lagarale de concentrare, cred ca e rezonabil sa afirmam ca ei sunt de departe exceptia de la regula. Lectura biografiei ne duce mai degraba spre acceptarea faptului ca oamenii, in conditii de tratament crunt, invata sa lupte, asemeni unui animal, pentru supravietuire. Speranta ca vor scapa, puterea psihicului, dialogul interior si chiar autofantasmele ajuta cu siguranta (ca mecanisme autoprotective) la combaterea realitatii abominabile, insa transformarea torturii intr-o oportunitate de valorizare si de identificare a unui scop nobil al vietii poate parea mai degraba o metafora cu sens moral sau o postjudecata explicativa, o alta forma autohipnotica care are ca scop supravietuirea prin orice metoda. Exceptiile eroice au cu siguranta o puternica incarcatura mistica si este probabil sa se manifeste in cazul celor cu o puternica credinta religioasa (pre existenta sau latenta), fiind mai probabil sa transceada din supraeul (moral) si mai putin din sine. In cazul propriu al lui Frankl nu este clar, din propria-i confesiune, daca voluntariatul ca doctor in mijlocul bolnavilor de tifos este ca urmare a valorizarii nobile (daca tot e sa mor, macar sa fiu de folos bolnavilor) sau este doar alegerea pragmatica a "raului cel mai mic" (alternativa fiind cu sanse mai mici de supravietuire). Incercand o concluzie, cartea aduce o marturie originala asupra puterii umane de supravietuire si a iubirii de viata, iar, in ultima parte, devine o pledoarie convingatoare pentru logoterapie, ca si metoda psihanalitica mai umanista (si mai optimista) decat solutiile freudiene sau adleriene.

BookBlog.ro

Frankl citeaza din Nietzsche. Si nu o data. "Cel ce are un de ce pentru care sa traiasca, poate indura aproape orice". Iar el stie foarte bine asta. Dupa trei ani petrecuti ca detinut in lagarele de la Auschwitz si Dachau, Frankl este eliberat odata cu terminarea razboiului. Si el, ca si alti fosti detinuti, paraseste Auschwitz cu o intrebare pe care inauntru nu a avut curajul sa o puna nimanui cu voce tare: in ce se transforma oamenii, odata ajunsi acolo? Fiindca e clar ca ceva se intampla. Sursa: BookBlog.ro

TownPortal.ro

La unele carti esti tentat sa citesti prefata inainte de toate. Asa am inceput eu lectura cartii "Omul in cautarea sensului vietii" de Viktor Frankl - citind prefata, din care am inteles cu adevarat titlul ei. Dr. Frankl, psihiatru si scriitor, relateaza din perspectiva unui detinut intamplarile tragice petrecute in lagarele naziste din Auschwitz si Dachau. Scriitorul alterneaza intre persoana I si persoana a III-a, intre tonul confesiv si tonul academic abordat de un eseu, generalizand de multe ori impactul pe care suferinta il are asupra "detinutului" general, si nu numai asupra lui insusi. Sursa: TownPortal.ro

DE UNDE CUMPĂR

MeteorPress.ro     Pret estimativ: 16 Lei    » Rasfoieste cartea

Divin.ro     Pret estimativ: 20 Lei

Librarie.net     Pret estimativ: 15 Lei

PAGINI

156

PE ACEEAȘI TEMĂ

Extrem de tare si incredibil de aproape
Jonathan Safran Foer
Furia
Thich Nhat Hanh
Strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde
Robert Louis Stevenson