Ionuț Vlad, 35 ani, Bucureşti Art Director

Când ai plecat din ţară şi de ce?
Eu am terminat Pictură. Și după facultate, fiind nevoit să-mi câștig singur traiul, a trebuit să lucrez ca freelancer, dar eram complet nepregătit. După un timp, ajungi la o anumită maturitate, începi să înțelegi despre ce e vorba. Prin 2012 sau la sfârșitul lui 2011, șeful meu din România s-a dus în Saatchi Frankfurt și mi-a propus să merg și eu. Eram curios să văd dacă fac față, care e mediul de lucru acolo.

La început mi-a plăcut foarte mult, după care încet-încet, lucrurile s-au schimbat puțin. Deși sunt multe lucruri bune acolo, diferența de nivel de trai nu e atât de mare. Oameni ok, care câștigă bine, se duc la Penny market, nu e nicio rușine. Știu că la un moment dat mi-am dat seama că n-am mai trăit așa de chibzuit cred că din facultate.

Ce fel de oameni ai întâlnit?
Ca nație, sunt mai puțin emoționali, mai degrabă raționali, și asta se reflectă cam în orice domeniu. Vedeam zilnic trenuri cu Dacia Duster. Eu nu cred că mi-aș fi luat niciodată înainte Dacia Duster și acuma văd lumea că e „Hai, mă, ți-ai luat Dacia Duster?”. Mentalitatea asta e ceva găunos cred... Să ai un snobism absurd.

De ce te-ai întors în România?
Ești destul de singur acolo, n-ai familie, n-ai părinți, n-ai prieteni. Nu ai cum să faci așa de ușor freelance-ing, de exemplu. Sau să-ți începi un business nou, așa, în doi-trei ani. Ceea ce cumva nu e ok în România e că nu există un fundament (ca art director vorbesc strict) în partea asta aplicată. Adică ok, pe zona de concept cred că suntem similari cu ce se întâmplă afară, însă ce am constatat când am plecat în Germania e că aveau probleme la partea de concept (cred că îți trebuie și o anumită maturitate și o experiență de viață), dar pe partea strict de layout erau foarte buni, foarte pregătiți.

Te consideri un om împlinit?
Acum fac design de produs ca freelancer, dar nu renunț la visul meu de a deveni antreprenor. Am niște idei pe care vreau să le pun în practică și tot timpul încerc să mă raportez la ce se întâmplă mai degrabă afară, pentru că în România nu sunt atât de mulți designeri. Nu mi-e greu să fiu la un nivel bun în România.

Ce sfat ai da tinerilor de astăzi pentru a reuşi în viaţă?
Să nu-și imagineze că acolo este ușor sau că va fi rezolvarea tuturor problemelor. Dacă ai probleme aici, cu siguranță le vei avea și acolo.